pin up casino indiahttps://mostbet-cazino.kz/https://pinup-oyun.com/1winonewin
Varning! Just nu så utger sig personer falskeligen att arbeta för Avancos och kontaktar individer. Svara inte på de instruktioner som anges. Om du fått ett misstänkt meddelande så maila gärna en skärmbild av samtalsinformationen eller länken till info@avancos.se samt polisanmäl händelsen.

Intervjuförberedelser

Att byta företag och roll är ett stort och viktigt beslut. Ofta baseras beslutet på det intryck och den information du fått under det eller de möten du haft med din framtida arbetsgivare. Tidsmässigt varar dessa möten ofta inte längre än några timmar och under den tiden ska företaget kvalificera dig som kandidat, samtidigt som du ska få möjlighet att känna att det är rätt företag för dig. Det är därför viktigt att investera tid innan och mellan intervjuerna för öka dina möjligheter att få ett erbjudande från företaget samtidigt som du verifierar att det är rätt möjlighet för dig. Här kommer några tips innan intervjun som kan hjälpa dig i den processen.

Det kan verka uppenbart, men se till att göra research om företaget och den linjechef du ska träffa innan mötet. Det kommer ge dig ett första bredare underlag för att kvalificera företaget och linjechefen. Om du sedan formulerar ett par frågor som visar att du tagit dig tid att läsa på om företaget ger det också en bild av att du är insatt och motiverad. Du kan exempelvis nämna att du sett att företaget vunnit ett stort nationellt projekt som verkar mycket spännande och undrar om avdelningen där rollen är placerad även kommer att vara involverad i det projektet.

Förbered frågor

Tänk noga efter innan intervjun vad det är du vill veta för att försäkra dig om att det är rätt möjlighet för dig. Skapa sedan en lista med frågor som du vill ha besvarade under mötet. Kom ihåg att en intervju ofta är väldigt komprimerad så det är bra att begränsa antalet till max fem frågor. Försök att hitta frågor som hjälper dig att kvalificera rollen, företaget och linjechefen.

Exempel på frågor kan vara: Hur ser företagets tillväxtplaner ut de närmaste åren och hur kommer det att påverka avdelningen där den här rollen sitter? Hur kommer den här rollen att utvecklas över tid och vad ser du skulle vara ett logiskt nästa steg om man långsiktigt vill utvecklas inom företaget? Hur tror du att de personer som rapporterar till dig skulle beskriva din ledarskapsstil?

Lägg fram dina fördelar

Tänk ut vilka de tre främsta fördelarna är som du kan ge en ny arbetsgivare och som får dig att stå ut i jämförelse med kollegor. Tänk sedan ut exempel som ger bevis för dessa fördelar: ”jag är en bra relationsbyggare, vilken var en stor fördel i min senaste roll där jag som uppdragsledare fick kunden att dela deras långsiktiga utmaningar utanför uppdraget jag hade. Därigenom kunde jag introducera fler tjänster inom andra områden, vilket gjorde att affärerna växte från 1 till 5 miljoner per år.

Att ge exempel är något som bör tillämpas i så hög utsträckning som möjligt när du kommer med ett påstående, även exempelvis personliga egenskaper. Istället för att säga att du är positiv och lösningsorienterad kan du säga; jag är positiv, jag växte upp i en familj med entreprenörer så jag har haft den attityden med mig sedan min barndom. Jag är lösningsorienterad, i rollen som projektledare har det varit viktigt att alltid snabbt reagera med nya lösningar då det är en så föränderlig miljö. Att återge exempel ger substans och trovärdighet.

Här är våra bästa tips till dig som ska på en intervju

1. Förbered dig på de vanligaste intervjufrågorna, du kan hitta många vanliga frågor genom att göra en enkel sökning på Google. När du är väl förberedd ser du frågorna som en möjlighet att lyfta fram dina styrkor istället för att bli ställd och tänka ut ett svar som du ångrar efter intervjun.

2. När det kommer till frågor om motivation, tala aldrig illa om din nuvarande arbetsgivare om du kan undvika det. Lyft i stället fram anledningarna till att du blev intresserad av rollen hos din eventuellt nya arbetsgivare. Om du exempelvis ser fördelen att gå från ett stort till ett mindre företag kan du säga att du fått en bra erfarenhet av att se hur ett stort företag fungerar, och att du söker efter att ta den erfarenhet du fått till en mindre organisation där du har större ansvarsområden och bättre förutsättningar att påverka.

3. Undvik att lägga fram lönen som en anledning till att byta roll. De flesta rekryterande chefer söker efter individer som har ett mer långsiktigt perspektiv och ett intresse för deras verksamhet och företag snarare än en högre lön. Om du får frågor om dina löneförväntningar är det enklaste och mest transparenta svaret att ge en översikt av din nuvarande lön och förmåner och förklara att du gärna vill se en förbättring i lön vid byte. Det minskar risken att du ödslar din egen och andras tid med ett erbjudande som inte ger förbättring samtidigt som du inte begränsar dig genom att nämna en övre gräns eller riskerar att gå miste om rollen för att du begärt för mycket.

4. De flesta intervjuer avslutas med att arbetsgivaren frågar om kandidaten har några frågor och kandidaten frågar vad nästa steg i processen är. Om du arbetar med en rekryterare så bör rekryteraren kunna besvara frågan. Ett alternativt och fördelaktigt sätt att avsluta intervjun är att fråga efter avancemang. Om du känner att du haft ett bra möte och känner att du vill fortsätta så säg det. Man kan exempelvis säga: ”Jag har fått mina frågor besvarade och gillar det jag hört idag. Jag känner att rollen och företaget är väldigt intressant, att jag skulle klara av de arbetsuppgifter som ingår och att du verkar vara en bra chef”. Avsluta med att säga att du gärna skulle vilja fortsätta processen. Om du känner det lämpligt kan du även fråga vad deras intryck av dig varit och om det finns några frågetecken eller mindre positiva aspekter beträffande hur du skulle kunna passa i rollen och företaget. I vissa situationer kan det upplevas som lite för direkt, men det ger dig samtidigt en möjlighet att svara på möjliga tveksamheter de har och därmed undvika missförstånd.

Slutligen några generella tips

1. Se till att vara i tid och anmäl dig inte tidigare än 15 min före intervjun och inte senare än 5 minuter innan.
2. Sätt din telefon på ljudlös
och undvik att ta fram den under intervjun.
3. Ta med vägbeskrivning
och numret till din rekryterare eller företaget där du skall intervjuas om någon oväntat skulle inträffa.
4. Ta med ett anteckningsblock
och en kopia av ditt CV.

Var inte för kortfattad men kom inte heller med för långa utläggningar. En intervju är ett avskalat samtal mellan personer som i de allra flesta fall aldrig träffats förut. En bra intervju är som ett bra samtal, man ger och man tar. Tänk också på att syftet med en intervju från arbetsgivarens perspektiv är att få fram information. Att komma med väldigt långa och utsvävande utläggningar kan göra att den som intervjuar tröttnar eller känner att du inte är effektiv i din kommunikation. Se till att bjuda in den som intervjuar genom att göra korta pauser när du kommunicerar ditt budskap.

Lycka till!

Dela gärna

Facebook
LinkedIn
Rulla till toppen